Dragnea si Tariceanu, lasati in offside de Tudorel Toader

Mult asteptata sosire din extremul orient a ministrului justitiei nu a facut decat sa dezvaluie opiniei publice imprejurarile in care acesta a fost numit in functie si raporturile sale cu liderii coalitiei PSD-ALDE. Desi se agita si dau interviuri despre justitie, Dragnea si Tariceanu nu ii pot impune nimic ministrului justitiei. Cum s-a ajuns aici? ​
​In decembrie 2016, potrivit unor surse de incredere, cand Tudorel Toader, de abia iesit de la Curtea Constitutionala, batea la usile unor politicieni, a fost luat de Alina Gorghiu, al carei conducator de doctorat fusese nu demult, si prezentat Presedintelui Romaniei ca viitor ministru al justitiei intr-un cabinet PNL.
​Presedintele a agreat ideea si in timpul crizei din decembrie 2017, a cerut coalitiei PSD-ALDE numirea lui Tudorel Toader la Ministerul justitiei, dandu-i garantii ca va fi lasat sa faca numai ce considera necesar. In schimb, potrivit acelorasi surse, le-ar fi oferit celor doi o temporizare a solutionarii dosarelor lor, chiar pana la prescriptie, daca situatia din justitie va ramane neschimbata.
​Adevarat, sau nu, constatam azi ca Dragnea si Tariceanu nu fac nimic serios pentru inlocuirea conducerii DNA, dar nici dosarele lor nu se finalizeaza. Recentul scandal al probelor falsificate nu a fost provocat de PSD-ALDE, ci de familia Cosma, ale carei dosare sunt pe punctul de a se incheia cu o condamnare definitiva.
​Iata de ce Tudorel Toader amana, sine die, luarea unei decizii. Prezentarea raportului in Parlament nu este decat o strategie de a castiga timp. In Parlament nu va spune decat ca se impun alte masuri, cum ar fi verificarea situatiei prin procurori anume desemnati, sau prin inspectia judiciara, prelungind inca trei luni deznodamantul situatiei. Parlamentul nu are insa nicio competenta in solutionarea unor astfel de probleme ale justitiei, in afara de aceea de a asculta concluziile ministrului justitiei asupra unui raport anual de activitate al PICCJ si respectiv DNA.
Repet, ministrul trage concluzii asupra rapoartelor intocmite de cele doua parchete fara a putea aduce in discutie schimbarea conducerii acestora. Rapoartele ridica probleme de politica penala generala si nu de administrare efectiva a justitiei si respectiv a carierei magistratilor, acestea fiind probleme de competenta exclusiva a CSM.
In acest moment, opinia publica nici nu este lamurita daca trebuie schimbata conducerea celor doua institutii sau trebuie mai intai sa se stabileasca adevarul cu privire la probele falsificate, astfel incat sa nu se mai repete aceste situatii si, evident, sa fie sanctionati procurorii vinovati.
In aceste conditii, suparati ca au fost dezvaluite raporturile reale dintre Presedinte-Coalitie-Justitie, Dragnea si Tariceanu ar putea sa il demita pe Tudorel Toader? Ma tem ca nu, pentru ca in acest caz situatia lor ar lua o intorsatura dramatica. Se vor multumi doar sa se lamenteze opiniei publice ca nu pot face mai mult. Dar aceasta neputinta are importante costuri electorale.

​​​​​​​​Dan Hazaparu